Josef Vrabec


Kovovýroba Cheb


Dělnická 34

Cheb

350 02


tel.: 775 021 619

 
posílám pomocí Toptrans

Jak vybavit domácí posilovnu


Především u začínajících cvičenců občas nastává otázka jak si vybavit domácí posilovnu a trochu pomoci bych Vám chtěl tímto článkem.
S domácí posilovnou mám už letité zkušenosti včetně jejího využívání.

Začínáteli zároveň s posilováním a plánujeteli se do budoucna zlepšovat, určitě první věcí by měla být lavice, ideálně ta polohovatelná.
Je vhodná jak k provádění klasického benchpressu, tlaků jednoruček, tlaků v sedě na ramena, na šikmé tlaky či rozpažování ale můžete na ní procvičit i ruce a břicho.
Využití je opravdu veliké a v posilovně by rozhodně taková lavice být měla.
Zapomeňte na levné lavičky s ultrasuper neomezenýma kombinacema. Nosnost takových výrobků je omezená a rozhodně vždy platí, že čím víc kombinací je, tím větší jsou různě jiná omezení výrobku.

Další výbornou věcí je silová klec. Opět se v ní dají cvičit nejrůznější cviky s velkou činkou. V úvahu mohou přijít i různé stojany, ale ty rozhodně nenabízí komfort a jistotu klece.
Klec jednak slouží jako odkladač/držák činky, ale také jako případná pojistka proti zranění, když správně nastavíte jistící dorazy.
Prostě a jednoduše Vás činka nerozplácne, ale zastaví jí právě tyto dorazy.
Tohle funguje i jako psychická jednotka. Máteli jistotu, že můžete jít dál než byste se normálně báli, můžete překonávat sami sebe. Se stojanem je vždy potřeba mít ještě nějakou energii na bezpečné odložení a nebo samozřejmě někoho schopného k ruce.

Dále by se Vám mohla hodit například kladka rozšířená. Zde můžete cvičit spodní i vrchní přítahy na zádové svaly (na "křídla"), spodní přítahy na biceps, vrchní na triceps, břicho stahováním kladky, jednoručně například rozpažky na ramena, zapažování na zadní ramena nebo i na přední, občas spodní kladku využívám například i na přítahy k bradě na ramena.
Super věcí je pak možnost přikoupení druhé takové kladky, a nebo jen té nerozšířené, pokud tedy rovnou nesáhneta po protisměrných kladkách. Pak se Vám možnosti rozrostou o další oboustranně proveditelné cviky jako klasické protisměrné kladky na hrudník, vrchní nebo spodní přítahy na bicepsy, rozpažky vleže nebo třeba zapažování v předklonu.

Rozhodně dobré je také mít v posilovně klasickou hrazdu nebo bradla. Obojí se dá namontovat na klec. Hrazda může být buď přidělaná na vrchní spojce klece nebo samostatně na stropě/zdi.
Bradla také umím vyrobit jako vložitelné do klece nebo samostatně na zeď. Nástěnné varianty, ale vyžadují slušnou, nejlépe betonovou zeď.


Takhle bych si vybavil posilovnu na ty relativně nejzákladnější stroje.
Posilovnu je samozřejmě možné dále vybavit dalším a dalším vybavením, jsou-li na to samozřejmě jak peníze tak prostor.

Jednou takovou neustále diskutovanou věcí je například multipress. Najdete spoustu lidí co ho zatracuje, já mezi ně rozhodně nepatřím tak jako spousta dalších cvičenců.
Prakticky zabraňuje použití stabilizačních svalů při cvičení, ale pokud neděláte nic jiného než že cvičíte na multipressu tak bych v tom problém rozhodně neviděl.
Nehodí se samozřejmě na všechny svalové skupiny a určitě bych ho ani nepoužíval vždy.
Nicméně dají se na něm cvičit jak například klasické dřepy a občas je pro někoho například s bolestmi zad jedinou možností (znám takového kulturistu), čelní dřepy, výborně se hodí například pro tlaky před nebo za hlavou na ramena, klasický nebo šikmý benchpress a spousty dalších cviků.
Osobně na něm nejraději dělám úzký benchpress na triceps, kdy mi dovolí se více soustředit na tlačení váhy tricepsem než se starat o to, aby mi činka nespadla na krk, nebo na něm velmi rád dělám přítahy činky k bradě na ramena.
Se stupínkem na něm můžete odjet i lýtka vestoje či v sedě pokud si dáte nějakou podložku na kolena. Já takhle v jednom fitku lýtka dělal, protože tam stroj na lýtka vsedě chyběl.
Zvednutý a zajištěný multipress se dá využít i jako hrazda, na zavěšení poruhů atd.

Já bych si pořádnou posilovnu nedokázal představit ani bez předkopů a zákopů. Můžete kouknout na předkopy multi.
Nabízí provádění spousty cviků. Předkopy se hodí k připravení stehen na náročné dřepy nebo naopak na konec tréningu na jejich doničení.
Zákopy jsou na tom podobně, navíc jde o základní izolovaný cvik mířený na zadní svaly stehen. Na tomto stroji lze ale také provádět zákopy v sedě, perfektní cvik pokud máte rádi bolest ve svalech při cvičení, tento cvik to úmí parádně.
Možností tohoto stroje ovšem tímto ještě stále nekončí.

Další úrovní by mohl být například legpress-hackendřep. Především legpress je asi jediným účinějším cvikem na nohy a celkovou sílu chceteli "vypnout" záda.
Někdo třeba nemusí mít ani jinou možnost právě kvůli zádům.
Hackendřep už je pak taková další třešnička na dortu využitelná především na přední část stehen, navíc se dá využít i na takzvaný obrácený hackendřep a nebo na procvičení lýtek.

Pokud by chtěl někdo pokračovat dalším vybavením, zde přichází na řadu spíš již specializovanější stroje.
Určitě není špatný stroj na přítahy zvrchu a zespoda na záda. Byl sice již zmíněn nahoře, ale specializovaný stroj má výhodu v potřebě méně nakládat, má převod 1:1 oproti 1:2, tím i déle vydrží lanka.
Také bych doporučil hyperextenzní lavičku na procvičování spodních zad. Rozhodně dobrá pro začínající cvičence i jako alternativu když chcete záda nechat odpočinout od mrtvých tahů.
Používá se také pro rekonvalescenci zad. Vybrat si můžete také z kombinovaní s glute ham raise což je jeden z nejlepších cviků na zadní stranu stehen.

Tímto bych tento článek uzavřel. Existuje samozřejmě spousty dalších zařízení, které se jednomu líbit budou a dalšímu zase jiný, ale to již nechám na každém z Vás.
Doufám, že tento text někomu třeba pomůže při rozhodování a proto také zde je.




Opište >
captchacaptcha
U tohoto článku zatím není žádný komentář.